Kolory – lekcja

Zadanie do wykonania na lekcji.

Wymieszanie trzech wiązek światła koloru czerwonego (R – red), zielonego (G – green) i niebieskiego (– blue) daje nam możliwość otrzymania innego koloru. Np. z połączenia barwy zielonej i czerwonej powstaje barwa żółta.

Model RGB szeroko wykorzystywany jest w urządzeniach analizujących obraz, np. w aparatach cyfrowych, skanerach.

Zastanów się, w jaki sposób producenci farb do ścian opisują różne odcienie tego samego koloru, np: słodka gruszka, soczysta papaja, złocisty szafran, słoneczny blask. Jednak, gdy weźmiemy dwóch ludzi, to dla każdego z nich “słodka gruszka” może znaczyć coś innego. Czy możemy bardziej dokładnie opisać kolory? Tak, żeby jeden opis dla dwóch różnych osób znaczył to samo? Tak, możemy! Możemy zapamiętać kolor, “nadać mu nazwę”, jako liczbę.  Jeśli uda nam się zapamiętać “ilość” czerwonego, “ilość” zielonego i “ilość” niebieskiego w barwie, to będziemy mogli wskazać wybrany kolor.Właśnie tak komputer “widzi” kolory – jako kilka liczb.

Gdy omawialiśmy model von Neumanna, to powiedzieliśmy, że w pamięci są dane zapamiętane w postaci zer (0) i jedynek (1). Dla komputera coś jest możliwe do “zobaczenia”,  “usłyszenia”, “przeczytania” jeśli możemy to zamienić na zera i jedynki, czyli na liczbę albo na kilka liczb. Na poprzednich zajęciach nauczyliśmy się tego, jak komputer “rozumie” liczby. Dlatego właśnie poznaliśmy układ dwójkowy.

1. Po uruchomieniu komputera i zalogowaniu się otwórz przeglądarkę internetową.

2. Wejdź na stronę www.colorcombos.com

(1 punkt)

Znajdziesz tam “zestawy kolorów”. (Być może będziesz musiała zjechać na dół strony.) Wybierz jeden z zestawów kolorów (pasek z kilkoma kolorami). Zobacz, w jaki sposób  opisane są kolory (wskazówka: znajdź napis RGB, w części “Color Breakdown”). Są też tam inne sposoby zapisu koloru: HEX, CMYK, HSV. (Nie musisz ich zapamiętywać, ale może kiedyś w przyszłości będziesz uzgadniała z kimś kolory do wydruku albo wyglądu strony internetowej i zostaniesz poproszona o podanie nazwy koloru w którymś z tych sposobów. Warto sobie w takim momencie “przypomnieć”, o czym mówimy.)

3. Przepisz nazwę i opis wybranego jednego koloru do zeszytu. (Postaraj się wybrać coś bardziej skomplikowanego niż biały i czarny.)

(4 punkty)

np.

Hex #BAA378

RGB 186, 163, 120

CMYK 0, 0.124, 0.355, 0.271

HSV 39, 35, 73

4. Wybierz zestaw kolorów a następnie kliknij na przycisk “Test Combo”

(1 punkt)

– wybierz przycisk “Other Options”

– wybierz “Show Text” (1 punkt)

Zobacz, która kombinacja kolorów tła i tekstu jest najlepsza – w Twojej ocenie.

Przetestuj inne opcje z “Other Options”. (1 punkt)

Odpowiedzmy sobie na pytania:

1. “Ilość” koloru czerwonego w wybranym przez Ciebie kolorze to: ….

2. “Ilość” koloru zielonego w wybranym przez Ciebie kolorze to: …

3. “Ilość” koloru niebieskiego w wybranym przez Ciebie kolorze to: …

4. Najmniejsza liczba w RGB to: ….

5. Największa liczba w RGB to: ….

6. Ile mamy możliwości “ilości” koloru czerwonego? Co to za liczba? Czy coś Ci ona przypomina?

7. Ile mamy możliwości otrzymania różnych kolorów w modelu RGB?

8. Zastanów się, czy taka “kombinacja” kolorów może Ci się do czegoś w życiu codziennym przydać?

Jeśli doszłaś do tego miejsca, to policz sumę punktów uzyskanych “po drodze”.

Możesz wejść na stronę http://www.pisaniebezwzrokowe.pl i wykonać kilka ćwiczeń.

Uruchomienie innych programów i wchodzenie na strony internetowe, które nie zostały podane w trakcie lekcji, powoduje:

-uzyskanie 0 punktów za pracę oraz

– wykonanie dodatkowego zadania w domu.

Powodzenia!

This entry was posted in Zadania na lekcji and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s