Zadanie 10 (wyszukiwanie informacji)

Na lekcji uczyłyśmy się skanować dokumenty. Jak większość pojęć w informatyce, choć często są kalką z języka angielskiego, to swoje pierwotne źródło mają w… łacinie. Tak też ma się ze słowem skaner.

scandere – wspinać się

Skaner – urządzenie, które podłączamy do jednostki centralnej – odczytuje obraz przedmiotu linijka po linijce, można rzec, że krok po kroku. Tak jak przy wspinaczce w góry. Linijka po linijce dochodzimy do końca dokumentu i krok po kroku dochodzimy do końca wspinaczki, na szczyt.

Czy kojarzysz jakąś krainę geograficzną, która ma w swojej nazwie część słowa scandere?

Tak, jest to Skandynawia. Pierwszy raz nazwa ta pojawia się u rzymskiego historyka Pliniusza Starszego. I choć naukowcy zastanawiają się i spierają, skąd pochodzi nazwa Skandynawii, to jedno z wyjaśnień odnosi się do łacińskiego czasownika scandere – i tłumaczona jest jako “górzysta wyspa”.

Nauka, która zajmuje się pochodzeniem wyrazów to etymologia.

Po tym wprowadzeniu możemy zapisać nasze zadanie domowe.

1. Uruchom przeglądarkę internetową.

2. W pasek adresu wpisz adres ulubionej wyszukiwarki internetowej.

3. W pasek wyszukiwania wpisz hasło “etymologia nazw państw”.

4. Na podstawie wyników otrzymanych za pomocą wyszukiwarki internetowej zapisz w zeszycie pochodzenie nazw 5 państw europejskich.

5. Termin oddania zadania: VI B – 18.02 (tego dnia zbieram zeszyty do oceny).

This entry was posted in Zadania domowe and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Zadanie 10 (wyszukiwanie informacji)

  1. Pingback: Lekcja 20.01 (klasa VIB) | Zadania

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s